09.10.2024
Mistr tiskařského řemesla s neuvěřitelně šikovnýma rukama. Jeho revírem je tiskárna, největšími protivníky jsou neúprosné deadliny, požadavky obchodníků a občas až příliš odvážné představy zákazníků. V našem šestém rozhovoru představujeme vedoucího tiskárny, který je u nás ve firmě téměř 30 let – Jiří Sovadina.
V první řadě určitý vývoj a pokrok, kterým tiskárna prošla. Začínali jsme v malé místnosti o velikosti dětského pokoje, kde byl jeden tamponový jednobarevný stroj - tím to všechno začalo. Během uplynulých 30 let jsme se ohromně posunuli, dnes máme mnoho různých technologií a strojů. Člověk se na těch technologiích sám učí a zároveň učí i ostatní. Je to velká zábava – takže to musí člověka hlavně bavit.
Už si to přesně nepamatuji, ale vím, že jsme měli velkou papírovou knihu zakázek, kam jsme ručně zapisovali každou objednávku a její hodnotu. Obrat tiskárny se tehdy pohyboval kolem 70–80 tisíc korun.
Dvě hlavní technologie, které používáme nejvíce, jsou tamponový tisk a sítotisk – dvě tradiční technologie, které používáme od začátku fungování tiskárny v iMi Partner. V posledních letech k nim ale přibyly digitální technologie, které jsou alternativou k sítotisku a tamponovému tisku.
Pro tamponový tisk je alternativou digitální UV tisk, a pro sítotisk zase DTF tisk (Magicprint). Za poslední roky jsme svědky obrovského vývoje zejména v oblasti digitálního transferu, zajímavé však podle mého názoru je, že digitální technologie nekonkurují těm konvenčním, ale spíše se doplňují. Digitální technologie potřebují pro jednobarevné tisky klasické technologie, protože jsou nejlevnější a nejrychlejší. Na vícebarevné motivy zase potřebujeme ty digitální.
Mou nejoblíbenější technologií je právě digitální transfer. Je to novinka, kterou máme dva roky, a během těchto dvou let došlo k velkým změnám v oblasti inkoustů a barevných profilů.
To je těžká otázka. Zákazníci hledají službu, která je nejlevnější, zároveň má trvanlivý a kvalitní potisk a je hotová do druhého dne. Na cenu je určitě velký tlak. Někdy jsme nuceni přejít na jinou technologii, protože je levnější, i když by pro kvalitu potisku byla vhodnější jiná volba. Se zákazníky je to často o kompromisech.
Během posledního roku jsme tým posílili, takže je nás teď 32. V sezóně, která je právě teď, tu bývá dalších 10–15 brigádníků, někdy i více, takže celkově tu během sezóny pracuje i 50 lidí. Díky větším prostorům to však zvládáme lépe.
Záleží na tom, zda jde o baličku nebo tiskaře. Balička se zpravidla zapracuje za měsíc nebo dva, kdy pochopí princip práce a stává se víceméně samostatnou. U tiskaře je to běh na dlouhou trať. Po půl roce zvládá jednodušší potisky, po roce i ty složitější, ale proces učení nikdy nekončí. Tiskneme tisíce různých předmětů, některé třeba jen jednou za rok, a občas i my sami dopředu nevíme, jak je půjde potisknout. Je to dlouhodobý proces, a i po pěti letech nelze říct, že člověk zvládá vše. Máme kolegy, kteří tisknou už patnáct let, a stále se učí nové věci. Některé materiály jsou totiž nevyzpytatelné.
To záleží. Je to dost punkové, to každopádně. Člověk si nemůže nic moc naplánovat, situace se mění každou hodinu, někdy i každých pět minut. V sezóně je to hektické, občas i stresující.
Ráno vyřídím agendu, e-maily, a pak se starám o chod tiskárny. Často tisknu na některé z technologií, kde mohu kolegům pomoci, a taky neustále telefonuju. Mám dva telefony – jeden mám vlevo, druhý vpravo, a oba mi zvoní na střídačku, někdy dokonce i současně.
Možná to, že nejedeme na kvantitu, ale na kvalitu. Nejsme továrna na potisk předmětů. Chceme dělat řemeslo poctivě, což se jinde trochu vytrácí. Snažíme se i složitější zakázky brát jako výzvu a zvládnout je co nejlépe.
Sezóna je náročná. Zakázek je ohromné množství a lidé pracují přesčasy, o víkendech i svátcích. Je to hektické, ale zároveň příležitost vydělat si něco navíc. Naším cílem je zvládnout co nejvíc zakázek sami, bez externí pomoci, což se nám poslední tři roky daří.
Když je hezké počasí, po práci si rád udělám okruh na motorce, tak 40–50 kilometrů. To mě dokonale odreaguje, a domů se pak vracím s čistou hlavou.
Děkujeme, že jste si udělali čas na přečtení rozhovoru. Pokud vás povídání zaujalo, nezapomeňte se podívat na naše další rozhovory.
Buďte s námi ve spojení na sociálních sítích.
LinkedIn iMi: https://www.linkedin.com/company/imi-partner-a-s-/
Nejhledanější dotazy
Kategorie